Logo mobil

Nyheter från Persdotter

Värdskap, service och bemötande i utvecklat koncept

Vi har alla egna värderingar utifrån våra olika bakgrunder och erfarenheter. På vår arbetsplats är det viktigt att vi har en gemensam värdering som utgör grunden för hur företaget/organisationen uppfattas, vad vi gör och HUR vi gör det.

Nu har vi utvecklat HUR till ett koncept, hur vi använder värdskap, service och bemötande för ökad trivsel på arbetsplatsen, öka kunskap i mötet med kunden. I konceptet är det föreläsningar och workshop, sedan finns möjligheten att processa fram en egen "Värdskapsguide" för ert företag. Det finns ett specifikt material som vänder sig till vård och vårdcentraler.

Nyhet - Din marknadschef

Teamet Din Marknadschef är Erica, Emmie, Lisa och Tobias Teamet Din Marknadschef är Erica, Emmie, Lisa och Tobias

Behov av en egen marknadschef? Fast bara på onsdagar! Ett nytt samarbete och ett starkt koncept är teamet "Din Marknadschef". Reklambyrån Eloh & co är uppdragsgivare.

Vi är ett team kvalificerade person med helikopterperspektiv som driver marknadsfrågor hos er? Vi erbjuder små och medelstora företag möjligheten att komplettera ledningsgruppen med en deltidsarbetande marknadschef på plats hos er under några månader. En dag varje vecka eller varannan vecka står vi till er arbetsgrupps förfogande.

Våra konsulter är vana att arbeta i olika miljöer, i olika branscher och med olika målgrupper. De är erfarna, flexibla och har lätt för att samarbeta och snabbt sätta sig in i nya problem och utmaningar. Du bestämmer vad du vill ha av oss. Sedan håller vi i rodret och ser till att vi tillsammans aldrig tappar fart. 

För mer info: http://eloh.se/din-marknadschef/

Respekt och bemötande

Det är härligt att vara en del av ett framgångsrikt lag, att ha känslan av samhörighet och arbeta för gemensamma mål. För att lyckas handlar det om att det inre värdskapet på arbetsplatsen fungerar. Varumärken byggs inifrån och varje medarbetare i företaget är också företagets marknadsförare.

Att processa fram en "Värdskapsmanual" där både det externa och interna bemötandet blir tydliggjort utvecklar personalteamet, stärker kundrelationerna och bygger varumärket. Gör varandra bra i teamet, alla är medansvariga för att företaget och organisationen fungerar, men det är ledningen som investerar och ger möjligheter för utveckling. Håll arbetsplatsen fri från mobbing, härskartekniker, maktmissbruk, sexuella trakasserier och ignorans av arbetsplatsens eventuella problem. Arbetsmiljön ska vara jämlik och demokratisk. 

Utvecklingscheckar för Halland 2017-2019

Utvecklingscheckarna är en fantastisk möjlighet att gör det mer omfattande omtaget för ditt företag. Godkända användningsområden för checkarna är enligt paragraf 12 och 14 i främjandeförordningen:

  • Produkt- och tjänsteutveckling
  • Internationalisering och marknadsutveckling
  • Kompetensutveckling nödvändig för företagets omställning
Vad behöver du utveckla? Behöver du utveckla företagets marknadsstrategier, försäljningsutveckling, värdskap och kundbemötande eller ta fram en värdskapsmanual, då är det perfekt läge. Vill du bolla idéer är du välkommen med förfrågan och att vi träffas. 

Två dagarskurser i försäljning

Vad utmärker en framgångsrik säljare? Jo, de agerar smartare än konkurrenterna. Kursen är konkret och komprimerad och ger dig kunskapen för en professionell säljare. Logiskt och pedagogiskt lotsas du genom kurspärmen "Försäljning och säljande beteende" och utvecklar ditt unika koncept inom varje del i säljcykeln. I alla övningar du gör på kursen arbetar du med dina egna produkter och tjänster. Det innebär att allt du jobbar med under kursen lätt implementeras direkt i din försäljning. 

Kurserna genomförs på fyra orter, Varberg 8-9/11, Nässjö 14-15/11, Hässleholm 21-22/11 och Katrineholm 28-29/11. 

Kurs i marknadsföring, försäljning och värdskap för turistföretag 

Besöksnäringen i Sverige har stor potensial att utvecklas och tillväxten i branschen växer. Antalet turismföretag ökar och flertalet av dessa företag har behov av utveckling inom marknadsföring, försäljning samt värdskap och det personliga bemötandet. Nu lanserar jag ett nytt material som ger deltagarna struktur och en helhetsbild för sin marknadsutveckling. Mer info om upplägg och omfattning finns i länken nedan och slå mig gärna en signal så berättar jag mer.

Ditt personliga varumärke 

Alla medarbetare representerar sitt företag, oavsett yrkesroll.  Som medarbetare ger vi signaler som ofta inte är medvetna men motparten tolkar dem aktivt. Ditt personliga varumärke kännetecknas av din karaktär som person. Att vara artig mot alla uppskattas och uppmärksammas.

Trevliga, positiva och gladlynta personer höjer stämningen på arbetsplatsen. I dagens individuella samhälle missar vi ibland att ta hänsyn till andra personer. Som exempel, användning av för mycket parfym och dofter kan skapa irritation på arbetsplatsen. Om du arbetar i profilkläder, tänk på att du hela tiden är den levande reklampelaren för både företaget, din yrkesroll och dig själv.

Yrkesstolthet är hedervärt, vad du än arbetar med, gör det professionellt och engagerat. Inspirera andra, ge beröm när du får tillfälle. Damfotbollens bästa tränare Pia Sundhage pratar om att göra varandra bra i laget - hur gör vi varandra bra på jobbet!

 

Bemötande, service och värdskap 

Se din kund! Ge kunden ögonkontakt, hälsa, ett äkta leende och en nick. Detta är en bra inledning och en liten investering för att kunden ska känna sig sedd, väntad och välkommen.

Det skiljer mycket på bemötandet i olika butiker. Storleken är inte skillnaden utan inställningen. Ge-Kås i Ullared är ett utmärkt gott exempel där personalen är otroligt serviceinriktade. Däremot på en större livsmedelsbutik jag besökte blev en kvinna nästan påkörd när personalen kom med sina varuvagnar. Kvinnan fick hoppa undan för personalen såg henne inte, brydde sig inte om att hon var där. Om kunden blir en trogen  "livstidskund" då handlar han elle hon för miljoner kronor i butiken. Det är smart att vara artig, trevlig och uppmärksam på kundens behov.


En nöjd kund:
• kommer tillbaka
• köper mer
• talar väl om företaget, produkten, tjänsten
• ger tips och idéer
• bryr sig mindre om konkurrenters erbjudanden
• är mindre priskänslig
• gör att företagets hanteringskostnad blir lägre på olika sätt

 

Bli en bättre säljare och öka din lönsamhet 

Vilka argument är dina vassaste ess i din försäljning? I april 2016 så startar jag en försäljningskurs med tre kurstillfällen. Som allt annat är försäljning kunskapsbaserad. På kursen får du strukturer och effektiva verktygen, du kommer ha flera vassa kort att spela när du gjort dina läxor.

Vi kör i en mindre grupp, 4-6 personer och du jobbar med din egen verksamhet. Kursmaterialet är helt nyproducerat och detta är en pilotutbildning för att stämma av detaljer, därav det låga priset. Räkna med en försäljningsökning på ca 20% när du implementerar materialet i din verksamhet.

Kurspris 1 900 kr exkl. moms. Kursdagar är tisdagar den 5/4, 19/4 och den 10/5. Tid kl 13-17. I priset ingår kurspärm av ett värde av 350 kr samt fika. För vidare info så kontakta Lisa Persdotter på 0708-12 73 37 så berättar jag mer. 

 

Feedback från en härlig kursdeltagare 

”Jag har gått en grundläggande utbildning om varumärke och marknadsutveckling hos Lisa Persdotter. Hon är en mycket bra guide in i marknadskommunikationens universum. Vi fick såväl koll på övergripande terminologi och teori som handfasta råd och ett mycket användbart kurskit att arbeta vidare med. Lisa har glimten i ögat och fötterna på jorden och är generös med sin erfarenhet och kunskap. ” 

Tack för denna härliga feedback och att jag får träffa så härliga människor när jag jobbar. 

Utvärdering av den nya utbildningen i varumärke och marknadsutveckling 

Det var spännande att använda det nya utbildningskoncept - "Varumärke & marknadsutveckling". Deltagande företagen var både tjänsteföretag och produktionsföretag, några var relativt nystartade och några hade drivit företag under längre tid. Upplägget var fyra halvdagar med två veckors intervall.

Den kvalitativa utvärderingen gav medelbetyget 3,8 på en skala på max 4,0. Det glädjer mig, fantastiskt roligt! Några övriga komentarer är:
- Konkret, mycket kunskap vid träffarna
- Steget från struktur och kunskap till att
  genomföra det i praktiken känns kittlande och ger en härlig känsla. 
- Kommer att lusläsa pärmen flera gånger till o fokusera på det som är aktuellt just nu. 
- Kursledaren har erfarenhet, genomarbetat material, ger alla tid att komma med egna  synvinklar. 

Jag kan bara önska deltagarna lycka till! 

 

Varumärkets emotionella konkurrens 

Vart har yrkesstoltheten tagit vägen? Det känns som att många har tappat känslan för sina yrkesval och därmed motivationen och glädjen. Vi ger signaler med vårt kroppspråk, klädval, bemötande, engagemang och kreativitet. Tänk dig att du i stället sträcker på dig, har en välvårdad och säker framtoning, du känner dig stolt och motiverad.  

Jag har nyligen haft förmånen att besöka Don Bosco Hotel School i Sihanoukville i Kambodja. Dessa ungdomar var stolta att de blivit erbjudna en utbildningsplats. De utbildades inom flera inriktningar inom hotellyrket, de vill lära sig engelska och visste att de var åtråvärda för de exklusiva hotellen som växer upp. Dessa ungdomar hade yrkesstolthet inom sitt område som var kock, servis, reception och städning.

www.donboscohotelschool.com

En stor del av varumärkets styrka är personalens känslomässiga agerande. Möter jag en engagerad, inkännande människa som ser mig, lyssnar på mitt problem, inspirerat mig så naturligvis påverkar det mig som kund. Men det är subjektivt och kräver social intelligens. Men med mycket små medel och verktyg kan flertalet medarbetare utvecklas. Det handlar om attityden - att vilja, våga och växa. Jag tänker på medarbetarna på Disneys som stolt arbetar i diverse utstyrsel för att ”Make people happy”. Är det dags för ert företag att investera i medarbetarnas bemötande, service och värdskap. Helt enkelt få inspiration, motivation och arbetsglädje. 

 

         några citat

"Många gånger vet inte folk vad de vill ha förrän du visar det för dem."

Citat: Steve Jobs


"If you can´t explain it simple, you don´t understand it well enough."

Citat: Albert Einstein